بوتیک هتل کریاس

تاریخچه ساختمان

هتل کریاس که با نام خانه نظام‌الاسلام شناخته می‌شود، اصفهان خانه‌ای تاریخی است که قدمت آن به بیش از ۱۵۰ سال پیش و دوره قاجار بازمی‌گردد. این مجموعه در گذشته خانه تاریخی مجد، نام داشته و در اصل خانه قدیمی نظام الاسلام است که دارای معماری بسیار زیبای اصفهان است .

قدمت ساختمان نظام الاسلام به۱۵۰ سال پیش یعنی اواخر دوره قاجار بازمی‌گردد و در شهریور ماه سال ۱۳۹۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

 مالک اصلی این بنا نظام الاسلام میرزامحمد ملقب به میرزا محمد معلم بوده که در اواسط دوران قاجار و در جنبش‌های مشروطه‌خواهی اصفهان نقش تعیین کننده‌ای داشته است، که اکنون قبر این بزرگوار در تکیه کازرونی است.

 

این خانه متعلق به میرزا محمد دستجردی، از شخصیت روحانی – سیاسی و از رهبران جنبش مشروطه دوران قاجار بوده و پایگاه فعالیت‌های سیاسی اجتماعی دوران مشروطه در شهر اصفهان محسوب می‌شده‌است. این خانه یادگاری از معماری دوره قاجار که در نهایت سادگی بنا شده و از نقاشی، آینه کاری و دیگر تزئینات اثری به جز چند مورد کوچک دیگر به چشم نمی‌خورد.

WhatsApp Image 2021-11-16 at 18.48.44 (4)IMG_5987

پسر اول ایشان مجد‌الاسلام است که خانه به صورت ارث به ایشان می رسد.

این بنا در میراث به نام مجد العلما ثبت شده، در صورتی که مجد العلما لقب پسر آقای نجفی برادر آقا نورالله صاحب خانه مشروطیت بوده که اشتباها این خانه به جای مجدالاسلام به مجدالعلما ثبت شده است.

 

WhatsApp Image 2021-11-16 at 18.48.44 (1)IMG_5983

خانه مجد در تاریخ 91/6/18 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. 

خانه نظام الاسلام در آن زمان یکی از پایگاه های اصلی مشروطه خواهان بوده است.

 این خانه چیزی در حدود ۱۵۰ سال قدمت داشته، بیشتر با نام خانه تاریخی مجد شناخته می شود.
این خانه تاریخی درست در نزدیکی مسجد جامع عباسی و در خیابان استانداری قرار دارد.

خانه به سبک تمام بناهای قاجاری با هشتی آغاز می شود.

 هشتی دارای سه مسیر است. 

یکی از مسیرها به سمت طبقه بالا، دیگری به سمت حیاط عمارت و مسیر دیگر به سمت انبار و آذوقه خانه منتهی می‌شود. 

با ورود به داخل حیاط بنایی دو طبقه را می‌بینید که دور تا دور حیاط شکل گرفته است. 

یک حوض نسبتا بزرگ مستطیل شکل نیز در مرکز حیاط قرار گرفته است.

 آنچه که بیشتر در نمای خانه توجهتان را جلب می‌کند تعداد زیاد درب ها و پنجره های بناست. 

طبقه اول حوضخانه نامیده می شود که مورد استفاده اهالی اندرونی بوده است.

WhatsApp Image 2021-11-16 at 18.48.44 (2)IMG_5981

این خانه پس از انجام مرمت و بازسازی کلی، در نوروز سال ۱۳۹۷ با عنوان اقامتگاه سنتی کریاس فعالیت خود را آغاز کرد. اقامتگاه کریاس اصفهان دارای ۱۵ باب اتاق است که در طبقات همکف و اول، حیاط مجموعه را احاطه کرده‌اند.

از لحاظ موقعیت مکانی، این مجموعه در نزدیکی مسجد جامع عباسی، میدان نقش جهان و عالی قاپو واقع است.

فضایی با یک حوض در میان و اتاق هایی در اطراف که در هوای گرم اصفهان اندکی گرمی هوا را تخفیف می داده است. 

اتاق‌هایی با مبلمان چوبی، ترکیب رنگی فوق‌العاده‌ای از پارچه‌های سفید و آبی فیروزه‌ای و گلیم‌های سنتی که گرما بخش محیط هستند.

 اتاق های ۵ دری، سه دری و دو دری در این طبقه به چشم می خورند. طبقه دوم عمارت شامل اتاق های ۵ دری، ۳ دری و همچنین اتاق شاه نشین است و برای پذیرایی از میهمانان مورد استفاده قرار می گرفته است.

 در ایوان این طبقه چند ستون گچبری شده ساده قرار گرفته و اندکی هم از تزییناتی همچون آیینه کاری استفاده شده است.

 این بنا از تزیینات آنچنانی برخوردار نیست ولی چشم انداز بسیار زیبایی دارد.

گنبد زیبای مسجد شاه عباس، در زاویه‌ای از این میدان خودنمایی می‌کند.

 همچنین در پشتی مدرسه سلیمانیه و جذابیت رنگی حاشیه این در، در میان دیوارهای خشت و گلی محوطه توجه را چنان جلب می‌کند که ناخودآگاه پیاده‌روهایی که به قصد کنکاش، پشت میدان آمده‌اند، راغب به لمس این دیوار و پیمایش مسیر پیش روی در می‌شوند.

WhatsApp Image 2021-11-16 at 18.48.44IMG_5991

راه سنگ فرش‌های آجری را که به سمت ورود این هتل بپیمایید، پرسپکتیوی زیبا از دالانی سفید رنگ به چشم می‌خورد. این اشتیاق به طی کردن این راهرو، بیننده را از توجه به دو اتاق کنار در ورودی غافل می‌کند. در همین مسیر، ناگهان زیبایی دیگری آدم را تسخیر می‌کند؛ پلکانی قدیمی، در سرسرایی محصور شده با مطبخ و اتاق چسبیده به راهروی ورودی. حوض آبی در میان این سرسرا و گلدان‌های شمعدانی به دور آن، بهترین تصویری است که می‌تواند شما را از حضور در این مکان راضی کند.
خانه نظام الاسلام هم اکنون پس از مرمت و بازسازی کلی به عنوان یک هتل سنتی چهار ستاره مورد استفاده قرار می گیرد. هتل سنتی کریاس، هتلی با ۱۵ اتاق و از امکانات خوبی برای اقامت برخوردار است. یکی از مزیت های این هتل نزدیکی آن به میدان نقش جهان و آثار تاریخی پرشمار آن است.

شرکت اتحاد میراث ایرانیان به دلیل استفاده زیاد چوب در سازه های قدیمی از تیم مجرب نجاری و کار با چوب با اجرا و پیاده سازی علی رجائیان و تیم وابسته برای ساخت و تهیه مجدد در و پنجره ها ، نرده های محافظتی و … استفاده کرده است. افسانه تاریخچه چوب در معماری مبتنی بر ساختارهای چوبی بدوی، مربوط به بیش از ده هزار سال پیش است. از اواخر قرن هجدهم، معماری متکی بر استفاده از عناصر ارگانیک و طبیعی بوده و ریشه در فرهنگ دوران باستان داشته است. مصالح نوین چوبی نظیر ترموود باعث شده تا معمارها به جسم سرد ساختمان ها، روحی گرم ببخشند و محصولی از دل طبیعت را به دنیای مدرن و مردمی با زندگی ماشینی و دیجیتالی بیاورند. از دیرباز ایرانیان از چوب به عنوان یکی از اصلی ترین متریال های ساختمانی استفاده می کردند.

این کاربرد بیشتر در اسکلت، دیوار ها و سقف خانه ها، بود. بعد از سال ها چوب با فناوری جدید به عنوان متریالی زیبا و طبیعی و بدون مواد شیمیایی در شرایط بیرونی ساختمان مانند نما، دیوار، پرچین و…استفاده کردند. شرکت اتحاد میراث ایرانیان به تکیه بر این اصول و معماری زمان خویش ساختمان از متریال چوب در زمینه های مختلفی استفاده کرده است و بیشتر هتل ها و عمارت هایی که با متریال چوب بوده اند مورد بازسازی با چوب قرار گرفته اند. از جمله این بازسازی ها به استفاده چوب در سقف ساختمان و بعضا دیوار ها و حتی در جاهایی که احتمال باربری و فشار زیاد هست اسفاده شده است. به این منظور با دقت هرچه تمام تر برش این چوب ها انجام شده و بر اساس اقلیم آن منطقه نوع و استحکام چوب انتخاب شده و برای ساخت ساز آماده می‌شود.

قدمت ساختمان نظام الاسلام به۱۵۰ سال پیش یعنی اواخر دوره قاجار بازمی‌گردد و در شهریور ماه سال ۱۳۹۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.